Peugeot 405

przez , 08.lip.2013, w Inne(Rejon Śródziemnomorski)

Peugeot to  najbardziej przypominająca Włoskie auta marka, mamy tu do czynienia ze stylizacją Pininfariny,  a i to jak się nimi jeździ jest zbliżone do Alf Romeo,  nie izoluje ten samochód od drogi tak jak Citroen. Nie wiem jak to wygląda w nowszych modelach, kiedyś miałem epizod z 607, ale pamiętam go jak przez mgłę, swojego czasu świetnie mi się jeździło 206, a i 605 silnie przypominał mi Alfę 164 nie tylko stylizacją ale i tym jak się przemieszczał po drogach.

Dziś Peugeot to jedna z części składowych koncernu PSA. Mówimy tu o jednej z najstarszych marek świata, tak Panowie i Panie- Jean Pierre Peugeot założył zakłady mechaniczne w Sochaux w 1810 roku. Co prawda własną produkcję uruchomili prawie 70 lat później, pierwszym wytworem były rowery, potem w 1889 roku samochody z silnikiem parowym, a od 1891 ze spalinowym(silnik na licencji Daimlera). Motorsport to też silna strona tej marki- w 1913(rok przed Alfa Romeo) zastosowali głowice z 4 zaworami na cylinder, model ten wygrał wyścig Indianapolis 500. Pojazdy użytkowe to też pewien epizod historii tej marki, dziś współpracuje z FIATem- vide Ducato/Boxer/Jumper. Przejdźmy jednak do modelu, o którym postanowiłem napisać, numer określający składa się z 3 cyfr- pierwsza oznacza klasę pojazdu, a ostatnia kolejną serię. Pierwszy raz taki system pojawił się w Peugeocie 201 z 1929 roku.

Sama 405ka oparta jest na płycie podłogowej z Citroena BX, silniki również są znane przez fanów Cytryn. Ogólnie ciekawie układa się ta współpraca, gdyż  niezwiązani z francusczyzną  BXa z 405ką raczej by nie identyfikowali, a są to tak na prawdę mocno zbliżone do siebie pojazdy, trafiające w odmienne gusta i nie konkurujące między sobą o tego samego klienta. Widac to już po wyglądzie zewnętrznym jak i charakterze prowadzenia.

Teraz pomamrotam nieco technicznie, gdyż źródła informacji do tego modelu mam dość bogate. Punktów zgrzein struktury nadwozia jest dokładnie 2850, a masa surowej rozbrojonej karoserii wynosi 249kg, gdzie w konstrukcji nośnej jest 168 kg. Część pasażerska została wzmocniona przez usztywnione profile progów, tunelu środkowego i wzmocnioną ścianę grodziową, podłoga bagażnika jest zupełnie płaska, gdyż konstrukcja tylnego zawieszenia wyeleminowała wystające kielichy amortyzatorów, koło zapasowe, jak to we francuzach- przewożone jest pod podłogą bagażnika- w koszu…. Moim zdaniem to średni pomysł, gdyż opona jak w żadnym innym pojeździe jest narażona na czynniki zewnętrzne, ale z drugiej strony zapas ma być zapasem, a nie kołem eksploatowanym w ruchu ciągłym. Niepodważalną zaś zaletą jest to, że gdy walnie nam opona to nie musimy rozładowywać bagażnika.

Pas przedni nadwozia nie został wykonany jak to w większości aut bywa ze stali/aluminium- tutaj zastosowano kompozyt poliestrowo-szklany, który odpowiednio stłoczono. Cały element  ma wymiary 1380 x 500mm  i waży około 7,5kg. Ze stali ocynkowanych wykonano 67% nadwozia, oprócz tego zabezpieczono je przez kataforezę i położenie warstwy PCW. Do wysokości 400 mm od podłoża nadwozie jest pokryte też specjalnym podkładem zwiększającą odporność powłoki lakierniczej na erozję. Dzięki tym zabiegom 405ka była objęta 6 letnią gwarancją perforacyjną, a i dziś jak na swój wiek nie straszą rudą zarazą.

Nadwozie projektowano też z uwzględnieniem aerodynamiki- buda 405 cechuje się niezwykle niskim oporem powietrza Cx=0,29 – tyle co Alfa Romeo 155. Tak niski współczynnik udało się uzyskać przez kształt klina, niską linię maski silnika która wznosi się ku tyłowi. Przysłonięto również rynienki dachowe drzwiami, zastosowano klejone szyby i odpowiednio zbudowano zderzak przedni, aby powietrze się po nim rozchodziło, a nie napotykało na opór- ot stara szkoła Pininfariny- w 164 jest tak samo. Zajmując miejsce za kierownicą nie ma jakiejś orgii stylu. Ot mocno zabudowana konsola środkowa z radiem, które można zakryć. Dwu ramienna kierownica, pokrętła reg.pow. jak w BXie. Prosto, przejrzyście i schludnie. Dla wymagających można zwrócić uwagę na łuk jaki się zaczyna od drzwi zakrywając wloty powietrza płynnie przechodząc nad deską, który kończy się zaraz za środkowymi wlotami.

Silniki montowane w 405 to w pierwszych latach produkcji

-1.4 gaźnikowy (47kW)

-1.6 na dwugardzielowym gaźniku (68kW)

-1.9 na dwugardzielowym gaźniku (81kW)

-1.9 na wtrysku Bosch L3.1 (90kW)

-1.9 na wtrysku Bosch ML4.1 (116kW)

Silnik 16 zaworowy z wersji MI16, to ten sam co stosowano w BX GTi, głowica DOHC z aluminium, natrysk oleju na denka tłoków, co ciekawe pokrywa zaworowa wykonana została z magnezu. Silnik ten też ma chłodnicę oleju i cieczy chłodzącej wspomaganej dwoma wentylatorami.

Silnik 1.4 został sprzężony z 4 biegową skrzynią MA4 z Citroena AX, pozostałe wersje 1.6-1.9 ze skrzynią 5cio biegową BE5 z Citroena BX. Kontrola poziomu oleju przekładniowego powinna odbywać się co 60 000km.

 

W 1988 roku zaprezentowano wersję kombi, która w sumie występowała z tymi samymi silnikami co sedan. Ogólnie uniknąć i tutaj chcę rozpisywania się o poszczególnych wersjach 405, bo i tu było ich mnóstwo, a na opisanie czym jedna wyróżniała się od pozostałych 40 nie ma zwyczajnie czasu.

Najmocniejszą wersją było 405T16 z silnikiem 2 litrowym turbodoładowanym o mocy ponad 200KM i napędem na obie osie. Ta wersja odpowiednio wzmocniona brała udział w Pikes Peak. Nadwoziowo to one już były po Liftingu z roku 1992, gdzie główne zmiany dotyczyły pasa tylnego- szary plastik między lampami wywalono zastępując go ładniejszym w kolorze nadwozia, reszta mniej zauważalna.

Wnętrze tutaj też nieco unowocześniono, aby pasowało bardziej do lat dziewięćdziesiątych niż osiemdziesiątych.

405 w Motorsporcie

 

Jak wspomniałem wcześniej Peugeot to marka mocno zasłużona dla sportu samochodowego. Najpopularniejszym modelem 405 biorącym udział w zawodach był 405 Turbo GR, gdzie właściwie konstrukcyjnie to on tylko przód i tył miał podobne do wersji cywilnej. Przede wszystkim dwójka drzwi i silnik umieszczony centralnie. Czterocylindrowy agregat o pojemności 1905 cm sześciennych z 4 zaworami na cylinder i turbodoładowaniem osiągał 600 KM przy 7000 obr/min

Po zdjęciu dyfuzorów i spojlerów, które podczas Pikes Peak miały za zadanie utrzymać ten pojazd na drodze, obniżeniu mocy z tego samego silnika do 400KM, podniesieniu zawieszenia i założeniu większych kół 405ka brała udział w rajdzie Paryż-Dakar wygrywając w 1989 i 1990 roku z Ari Vatanenem za kierownicą.

Później bawiono się bardziej przypominającą cywilną wersję 405kę w wyścigach turystycznych. Sukces jednak odniesiono jedynie we Francji w latach 1994-1995.

Na zakończenie, przy 405, poniższego filmiku nie mogło zabraknąć


5 Comments for this entry

Odpowiedz

Szukasz czegoś?

Użyj poniższego formularza:

Nadal nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zostaw komentarz w notce, lub skontaktuj się z nami a zajmiemy się tym.

Blogroll

Kilka bardzo polecanych stron...