Lancia Abarth 037

przez , 16.sty.2013, w Lancia

Przełom lat 70/80 to okres gdy producenci samochodów porywali się masowo na wynalazek zwany turbosprężarką. Turbo było wszechobecne, wszystko co miało być fajne w nazwie swej turbo mieć musiało. To wtedy w F1 nastała Turbo Era, Turbo wchodziło do samochodów, nazwy odkurzaczy, gumy do żucia, pralek i wszystkiego innego. Grupa B, o której pisane i mówione jest wiele, również korzystała z tego wynalazku, ale…. był samochód, który nie miał doładowania z gazów wydechowych, a z zębatego koła pasowego-  doładowania mechanicznego.

Mechaniczne doładowanie nad turbosprężarką ma jedną główną przewagę- eliminuje turbodziurę(choć pamiętać trzeba, że przy wyższych prędkościach obrotowych uderzenie mocy nie jest tak odczuwalne jak przy turbinie).  Volumex zawitał do Lancii jeszcze w latach 70tych, w następnej dekadzie zasilał 4 cylindrowy rzędowy silnik Lampredi w ostatnim tylnonapędowym samochodzie, który zdobył mistrzostwo w rajdach, i to jakich! Bo w samej Grupie B.

Lancia 037 została skonstruowana dla kontynuowania sukcesów FIATa 131 Abarth i Lancii Stratos. Podobnie jak „Królowa rajdów”- 037 powstała tylko i wyłącznie do ścigania się – chociaż są i tacy co wozili by nimi dzieci do szkoły.

Główną część konstrukcji 37ka przejęła z Lancii Beta Montecarlo, dorzucono do niej jeszcze ramę przestrzenną z przodu i z tyłu, gdzie była też wsparciem dla zawieszenia. W nim zastosowano podwójne wahacze przy wszystkich kołach z możliwością ich regulacji. Nadwozie projektowała Pininfarina, wykonano je z włókna szklanego i kompozytów. Silnik przewidziano w układzie centralnym. Lancia 037 powstała, aby  startować w rajdowej grupie B…czy konstruktorzy w ogóle myśleli o napędzie na 4 koła?…Nie.

Silnik, który napędzał te rajdowe cudo to jednostka o pojemnosci 1995ccm z czteroma cylindrami. Blok wykonany był z żeliwa, a szesnastozaworowa głowica z aluminium. Wyposażony w sprężarkę mechaniczną Volumex i gaźniki Webera w 1982 roku osiągał moc 205KM przy płaskim momencie obrotowym. Projektowanie 037 zaczęło się w lipcu 1980 roku, a pierwszy prototyp do testów ukazał się w grudniu tego samego roku. Po przejazdach na torze Pirelli Vizzola, badaniach w tunelu aerodynamicznym Pininfariny, testach wersji turbodoładowanej i drogowej Lancia dostała homologację … 1 kwietnia 1982 roku. Szybkie konfiguracje dały około 280KM po wprowadzeniu wtrysku mechanicznego Bosch, zmieniono tylne światła i wprowadzono lżejsze nadwozie-tak właśnie powstała Lancia 037 Rally Evo 1.

W 1983 roku wprowadzono tytanową klatkę bezpieczeństwa i kewlarowe nadwozie, co charakteryzowało wypuszczoną w styczniu 1984 roku Evo 2, przy czym silnik powiększono do 2110ccm, wprowadzono natrysk wody na intercooler, zwiększono stopień kompresji i ciśnienie doładowania uzyskując 325KM.

Debiut w rajdach odbył się w 1982 roku w  Tour de Corse- z Alenem za kierownicą Lancia zdobyła 9te miejsce, ale już w 1983 roku zdobyła mistrzostwo konstruktorów przez co skompromitowała samochody z napędem na obie osie. Nie dość, że to była ośka to jeszcze była znacznie słabsza niż jej konkurenci, dlatego czapki z głów przed Walterem Rohrlem, Marku Alenem, Attilio Bettegą i Penti Arikkalą, którzy zdobywali cenne punkty dla tej konstrukcji W 1984 037 była wicemistrzem, a w dalszych latach ścigali się nią w teamach prywatnych, gdyż fabryczny rozwijał projekt Abarth 038 Delta S4.

DANE TECHNICZNE:

Lancia 037 Stradale
Silnik: benzynowy, typ 232AR4
Il cylindrów, układ 4, rzędowy
Śr x skok 84 x 90 mm
Poj skokowa 1995 ccm
Max moment obr: 225Nm przy 5k obr/min
Moc maksymalna 205 KM przy 7k obr/min
Rozrząd: 16v, DOHC, pasek
Doładowanie: Volumex (0,6-0,9 bar)
Zasilanie: dwu gardzielowy gaźnik

Weber 40DC NVH 12/250

St.sprężania: 7,5:1
Skrzynia biegów: 5, ręczna
Dyferencjał: ZF-Abarth z 25% blokadą
Hamulce: 4 tarcze wentylowane Brembo,

układ dwuobwodowy

Masa własna: 1170 kg

Lancia 037 Evo I
Silnik: benzynowy,
Il cylindrów, układ 4, rzędowy
Śr x skok 84 x 90 mm
Poj skokowa 1995 ccm
Max moment obr: 300Nm przy 5k obr/min
Moc maksymalna 255-280 KM przy 8k obr/min
Rozrząd: 16v, DOHC, pasek
Doładowanie: Volumex (0,6-0,9 bar)
Zasilanie: wtrysk mechaniczny Bosch
St.sprężania: 7,5:1
Skrzynia biegów: 5, ręczna
Dyferencjał: ZF-Abarth z 40% blokadą
Hamulce: 4 tarcze wentylowane Brembo,

przód:4 tłoczki

tył: 2 tłoczki

układ dwuobwodowy

Masa własna: 980 kg

Lancia 037 Evo II
Silnik: benzynowy
Il cyl, układ 4, rzędowy
Śr x skok: 85 x 93
Poj skokwa: 2111ccm
Max moment obr. 333 Nm przy 5,5 k obr/min
Moc maksymalna: 310-325 KM przy 8 k obr/min
Rozrząd: 16v, DOHC, pasek
Doładowanie: Volumex, (1 bar)
Zasilanie: Wtrysk mechaniczny Kugelfischer
St sprężania: 9,0:1


2 Comments for this entry

  • ~Ala

    Świetne zdjęcia, trochę retro! :)

  • ~Khamsin

    Pierwsze słyszę aby Volumex zawitał do Lancii jeszcze w latach 70-tych. Do jakiego modelu? Bo wedle moich informacji pierwszym była właśnie Lancia 037 a w ogóle pracę nad nią zaczęto w czerwcu 1980 roku. W normalnym samochodzie Lancii Volumex zadebiutował w 1982 roku w Lancii Trevi a zaraz potem pojawił się w innych odmianach szerokiej rodziny Lancii Beta.  Autor dość ogólnikowo napisał po co powstała Lancia 037 ale… Fiat 131 Abarth był konstrukcją nierozwojową, to był tak naprawdę duży krok w tył w stosunku do Lancii Stratos i decyzja o jego pojawieniu się w wyczynie zamiast Stratos była czysto marketingowa. Dlatego koncern w celu poprawienia konkurencyjności na polu sportowym, postanowił wrócić do prawdziwych urządzeń wyczynowych, gdzie doświadczenie miała tak naprawdę Lancia. Do tego istniał normalny samochód, na którym takie „urządzenie” można było oprzeć. To Beta Montecarlo. Był to bis dato najlepszy samochód rajdowy z napędem na 1 oś. Może nie tak „flashy” jak Stratos ale po prostu lepszy (minęło też już blisko 10 lat rozwoju techniki). Walter Roerhl o tym wyraźnie mówił!

Odpowiedz

Szukasz czegoś?

Użyj poniższego formularza:

Nadal nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zostaw komentarz w notce, lub skontaktuj się z nami a zajmiemy się tym.

Blogroll

Kilka bardzo polecanych stron...