Cizeta Moroder

przez , 15.sty.2013, w Inne(Rejon Śródziemnomorski)

W historii Włoskiej motoryzacji pojawiało się wiele firm, które wyszły na świat z jednym, bądź dwoma samochodami, po czym zniknęły gdzieś jak w czarnej dziurze. Okazywało się, że inżynieria tych aut jest tak zaawansowana, a reklama i marketing tak uboga, że te wozy nie znajdywały nabywców, a pomysłodawcy zazwyczaj byli potem szanowanymi konsultantami. Takimi firmami są np. Iso, Bizzarrini i Cizeta.

W oszalałych na punkcie mocy lat osiemdziesiątych, będącą również epoką super wozów, Włoch Claudio Zampolli, dealer Ferrari w Los Angeles, stwierdził, że strasznie mu się nudzi. Nic dziwnego, ludzie przychodzący po Ferrari do salonu już wiedzieli czego chcą, a sprzedaż nie była związana z jakąś większą wojną marketingową. Zampolli znalazł kogoś kto mógłby zasponsorować jego pomysł, był to Giorgio Moroder, ten szalony włoski duet w połowie lat osiemdziesiątych założyl firme Cizeta Automobili w Modenie (tak, Emiglia Romana po raz wtóry).

W roku 1989(rok produkcji pierwszych Lamborghini Diablo) Cizeta wyskoczyła z modelem Moroder V16T. Nadwozia nie stylizował Bertone, ani Giugiaro, nie tknęła go również Pinifarina, zaprojektował je Marcello Gandini. Silnik to dowód na to, że Włosi nie cofną się przed niczym, V16 o pojemności 6 litrów, 2 wałki rozrządu w jednej głowicy(a było ich dwie)osiągał 560KM przy 8000obr/min. Ale to jest jeszcze nic, zamontowali go za fotelami i był ustawiony poprzecznie do kierunku jazdy- stwierdzicie, że nic w tym dziwnego Miura tak miała, FIAT X1/9 tak miał, ale jak powiem, że skrzynia biegów jest umieszczona wzdłużnie?To już nie jest normalne, ani spotykane.

Wyobraźmy sobie V16- to są połączone ze sobą dwie V8ki- dokładnie w połowie silnika, wał korbowy który kręci się dając napęd na koło zamachowe uzbrojony został w koło zębate, które napędzało drugie, a te przez przekładnie ślimakową przekazywało obroty na skrzynię biegów. Jak ktoś nie umie sobie tego wyobrazić, to poniżej zamieszczam przekrój:

Skrzynia biegów pochodziła od ZFa i posiadała 5 przełożeń. Zawieszenie to podwójne wahacze ze sprężynami z przodu i z tyłu, ale z tyłu wprowadzono jeszcze podwójne amortyzatory, a przy wszystkich kołach były hamulce tarczowe. Aluminiowe nadwozie oparte było o stalową ramę ptrzestrzenną, całość osiągała prędkość 328 km/h. Pierwszy egzemplarz został dostarczony w roku 1991. Wyprodukowano 11 egzemplarzy tych samochodów, problemy finansowe spowodowały że w roku 1994 Cizeta ogłosiła bankructwo, a pan Zampolli pojechał do Kalifornii, gdzie założył Cizeta Automobili USA. Cizete V16T można kupić do dzisiaj i jest produkowana pod specjalne zamówienie. Jeśli ktoś chce się o tym wozie dowiedzieć więcej niech napisze na mail producenta: info@cizetav16t.com

Dane techniczne:


Silnik:

6.0 V16 90st. rozstaw korbowodów 64V DOHC 560KM przy 8 000obr/min

Zawieszenie:

przód : podwójne wahacze, sprężyny śrubowe
tył : podwójne wahacze, sprężyny śrubowe, podwójne amortyzatory

Opony:

przód: 245/40 ZR17
tył: 335/35 ZR17

Hamulce:
tarczowe, wentylowane, ze wspomaganiem

Skrzynia biegów:
5 biegowa, ręczna

Waga: 1 700 kg

Samochody V16T można też kupić w wersjach spider:


Odpowiedz

Szukasz czegoś?

Użyj poniższego formularza:

Nadal nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zostaw komentarz w notce, lub skontaktuj się z nami a zajmiemy się tym.

Blogroll

Kilka bardzo polecanych stron...