Alfa Romeo Giulia TZ

przez , 15.sty.2013, w Alfa Romeo

Giulia w latach sześćdziesiątych była tym, czym Golf dzisiaj dla Volkswagena. Z tą różnicą, że cokolwiek nie wyszło, czy wyglądało, robiło i stało to właśnie Giulie robiły zamieszanie na wszystkich torach wyścigowych świata w prawie każdej odmianie, o nich jednak kiedy indziej, dziś skupmy się na wyczynowej odmianie- serii TZ.

W 1959 roku narodził się pomysł aby zastąpić Alfe Romeo Giuletta Sprint czymś nowszym, lecz od pomysłu do realizacji minęło trochę czasu. Prace nad konstrukcją trwały 2 lata po czym trafiła ona do studia designerskiego Zagato, które miało za zadanie ładnie opakować całą maszynownie. Koncepcji było sporo- początkowo przód mocno nawiązywał do Giulietty SZ, a dach był zdejmowalny. Potem przeprojektowano tył, obniżono zawieszenie, wydłużono zwis przedni, no i stwierdzono, że otwierany dach to nie będzie dobre posunięcie. Nadwozie wykonane było z aluminium w całości, poza tym szyby nie były szklane, tylko pleksiglasowe, od samego początku szukano oszczędności na kilogramach.

Silnik przygotował ex-inżynier Ferrari, Carlo Chiti, który szefował firmie Autodelta Udine(to ta prawdziwa Autodelta z flagą szachownicy w trójkątnym logu, a nie jej dzisiejsza wariacja autodelta.co.uk). Wziął on silnik R4, DOHC 1570ccm o mocy 112KM autorstwa Satta Puligi i napęd ze standardowej Giulii i zapakował to na platformę nr 105(oparte na niej były wszystkie sportowe wersje Giulii i Alfa Romeo Duetto Spider). Zawieszenie było niezależne oparte o ramę rurową przestrzenną, wykonaną również ze stopu lekkiego. Całośc ważyła 650kg, a prędkość maksymalna podstawowej wersji to 216km/h. Montowane one były dla uzyskania homologacji w klasie GT w latach 1963-1965.

Na potrzeby sportu samochodowego TZ zostało wzmocnione i osiągało 160KM, głównie dzięki zastosowaniu dwóch świec na cylinder,  pływających tulei i zmodyfikowano nieco przód dla lepszego przepływu powietrza. Wersja miała debiut w 1963 roku na torze Monza, gdzie bezapelacyjnie zwyciężyła nad konkurencją, zdobywając pierwsze 4 miejsca w klasie prototypów. Rok później po wyprodukowaniu 112 egzemplarzy(100 było potrzebnych dla homologacji) Alfa Romeo Giulia TZ wystartowała w klasie GT wygrywając 12 godzinny wyścig w Sebring, Le Mans, Nubrugring 1000km, Coupe des Aloes i szeregu innych wyścigów w Ameryce Północnej. Ten samochód mocno przyczynił się do stworzenia historii marki mającej swój początek w Portello, a w chwili ery Giulii mieszczącej się w Arese.

W 1965 roku ktoś jednak stwierdził, że projekt Turbolare Zagato, albo musi się skończyć, albo rozwinąć. Tak o to starą mechanikę TZ opakowano we włókno szklane, co zredukowało masę własną do 620kg. Zdecydowano się na wypuszczenie jedynie serii wyczynowej, silnik miał 2 świece na cylinder oraz smarowanie przez suchą miskę olejową. Moc wzrosła o 10KM do 170KM z silnika 1570, a prędkośc maksymalna doszła do 245km/h. Tylna szyba nie była dzielona już na 3 mniejsze, tylko była jednym odlewem, nad Scudetto pojawiły się dodatkowe wloty powietrza – tak z zewnątrz najszybciej odróżnimy TZ1 od TZ2. Mimo porażających osiągów, ta ostatnia nie dostała się do świata wyścigowego- stajnia Autodelta Udine i Alfa Corse postanowiły inwestować w Giulie GTA, które również narobiły dymu na trasach wyścigowych. Giulii TZ2 powstało jedynie 12 sztuk, a ich ceny często przekraczają 200 000 $ za sztukę i z każdym dniem rosną.

Identyfikacja

105.11- Alfa Romeo TZ1; silnik 1570-AR00511.
106.00- Alfa Romeo TZ2

Dane techniczne:

Układ napędowy: klasyczny, silnik wzdłużnie z przodu, napędzający koła tylne

Silnik:
Rzędowy, 4 cylindrowy, aluminiowy, 8 zaworowy, DOHC poj. 1570ccm.

Moc TZ1: 112KM przy 6500 obr/min
Wyczynowe TZ1: 160KM przy 7000obr/min
TZ2: 170 KM przy 7500obr/min; kompresja 11,4:1; 2 gaźniki Weber 45DCOE14

Zawieszenie:

Przód: podwójne wahacze, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe
Tył: niezależne, wahaczowe, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe

Hamulce: przód/tył: tarcze, dwuobwodowy układ hydrauliczny

Skrzynia biegów
: ręczna, 5cio biegowa

Masa własna:
TZ1: 660kg
TZ2: 620kg


Odpowiedz

Szukasz czegoś?

Użyj poniższego formularza:

Nadal nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zostaw komentarz w notce, lub skontaktuj się z nami a zajmiemy się tym.

Blogroll

Kilka bardzo polecanych stron...