Alfa Romeo 8C

przez , 15.sty.2013, w Alfa Romeo

Silnik rzędowy, ośmiocylindrowy, który został zaprojektowany przez Vittorio Jano

ten układ jest bardzo rzadko spotykany, a w dzisiejszych czasach księgowych i nader dużej racjonalizacji wydatków niespotykany. Po raz pierwszy  pojawił się w Alfie Romeo P2-połączono ze sobą dwa czterocylindrowe bloki silnika, gdzie w miejscu łączenia zastosowano zespół kół zębatych(tu właśnie znajdował się rozrząd). Alfa Romeo P2 z tym silnikiem osiągała moc od 140 do 155(165 z doładowaniem) koni mechanicznych- wygrała Mistrzostwo Świata w 1925.

W 1931 roku do gry wchodzi model 8C 2300.  Jak zobaczycie głowicę to stwierdzicie”hmmm….taka sama pokrywa jak w Alfeccie”- właśnie stąd pochodzi baza rozwojowa dla późniejszych czterocylindrowych aluminiowych rzędówek stosowanych od 1954 roku w Giulieccie po 1987 w Alfie 75. Silnik został wrzucony do 8C2300- z Tazio Nuvolari za kierownicą samochód ten wygrał Mille Miglia, Targa Florio, Monza, Dieppe i Le Mans. Silnik początkowo osiągał 130KM, w Spider Corsa-155KM, ze sprężarką mechaniczną 165KM, a po paru latach i usprawnieniach – 178KM.

W 1933 roku silnik z pojemności 2300 rozwiercono do 2600ccm- i tutaj zaczyna się historia Scuderia Ferrari. Alfa Romeo 8C 2600 Tipo B osiągała 215KM, przyspieszenie do 100km/h wynosiło 7 sekund, a v max to 217km/h. Wóz po bokach miał znaczki Cavallino Rampante, a z przodu na chłodnicy napis typowy dla ówczesnych Alfa Romeo.

W 1935 roku silnik R8 został ponownie rozwiercony do pojemności 2.9 litra. Typ 8C2900A miał pojemność 2905ccm i osiągał on moc 180KM. Samochód ten miał w pełni niezależne zawieszenie i skrzynię biegów umieszczoną z tyłu- ot zaczątek transaxle w Alfa Romeo.

Zostańmy chwilę przy 1935- wtedy powstała Alfa Romeo Bimotore. Enzo Ferrari i Luigi Bazzi stwierdzili, że oklepane klasyczne układy napędowe czy też transaxle już spowszedniały. Jako, że poeci, inżynierowie i mistrzowie konstrukcji weny dostają po alkoholu to zapewne obaj panowie musieli być po sjeście. Założyli jeden silnik Vittorio Jano z przodu o pojemności 3165ccm…po czym któryś z panów stwierdził „nie zachowujmy się jak pedały, dajmy mu dwa takie silniki”, w ten sposób powstała Alfa Bimotore- która łącznie miała 6.3 litra pojemności, 16 garów i moc 540KM. Nie trzeba być rzecz jasna nadtalentem motoryzacyjnym, żeby stwierdzić, że te dwa silniki jakoś muszą być połączone, aby ich moc szła na koła. Nie zastosowano tu napędu na dwie osie-z silników wychodziły wałki do centralnie umieszczonej skrzyni biegów, a z niej wychodził wałek do tylnej osi. Samochód ten jednak był przekombinowany-w zasadzie nie osiągnął zbyt wiele w sporcie samochodowym- przede wszystkim paliwa to żarło więcej niż jesteście to sobie wyobrazić, po drugie- opony bardzo szybko nadawały się do wywalenia, bo tego to nawet na surowiec wtórny nikt by nie przeznaczył. Po paru miesiącach na trasie Firenze-Livorno, Nuvolari osiągnał nim prędkośc 364km/h, osiągając średnią 324km/h.

W tym samym roku wyszedł bolid 8C-35 Tipo C, oczywiście został skonstruowany tylko i wyłącznie do ścigania się, więc i tu z przodu Alfa Romeo, a na bokach Cavallino Rampante. Tak fani Ferrari- to od Alfa Romeo 8C zaczęła się historia waszej ulubionej stajni wyścigowej. W tym modelu znajdował się silnik rzędowy, ośmiocylindrowy rozwiercony do 3822ccm, osiągał moc 330KM przy 5500 obr/min, a moment obrotowy to 434Nm przy 900 obr/min. Ogumienie dostarczał Pirelli, a za hamowanie odpowiadały 15,5 calowe bębny. Samochód ten jednak nie był alternatywą dla Daimlera i Auto Uniona które były większe, na szybkich trasach wyścigowych, ale na krętych trasach Alfa Romeo miała sporą przewagę. W 1938 roku Alfa Romeo stanęła finansowo na nogi i utworzono zespół Alfa Corse, przejmując tym samym kontrolę nad Scuderia Ferrari. Nie na długo, wszak Enzo Ferrari wolał większą autonomię w działaniu, a pod skrzydłami Alfa Corse powstała Tipo 308.

Tipo 308, znana również jako 8C-308(już teraz wiecie skąd późniejsza numeracja modeli Ferrari litraż/cylindry?) posiadała 3 litrowy 8 cylindrowy rzędowy silnik konstrukcji Vittorio Jano. Osiągał moc 295KM przy 6000 obr/min. Trzeba wspomnieć, że odniósł kilka sukcesów w latach 1938-1949. Głównie w GP Brazylii, GP Francji i GP Argentyny. Właśnie po Tipo 308 powstał model Alfetta Tipo 158 o pojemności 1.5 litra, co namieszał w pierwszych GP po wojnie.

Zanim jednak o 158, najpierw powiedzmy o 8C2900B Le Mans

Zaprojektowana przez Carozzeria Touring karoseria, było prekursorem stosowania w tych kultowych zawodach nadwozi zamkniętych. Wóz ten jednak nie wygrał wyścigu Le Mans i nie powtórzył sukcesu Alfy Romeo 8C2600. Powodem najpierw było nadmierne zużycie opon, aż w końcu doszło do zerwania zaworu. Na otarcie łez 2900B wygrała Mille Miglia w 1947 roku, dystansując znacznie konkurencję. 8C2900B powstało dokładnie 30 egzemplarzy, co powoduje, że ich cena wśród kolekcjonerów tego rodzaju pojazdów jest astronomiczna.

2900B robiła zamieszanie w Mille Miglia już wcześniej, na zdjęciu powyżej mamy typ 8C2900B MM Spider, który koronę MM zdobył w roku 1938 z Clemente Biondetti za kierownicą

Tutaj doładowany dwoma sprężarkami mechanicznymi i zasilany dwoma gaźnikami Webera R8 osiągał 180KM przy 5200 obr/min, a w wersjach wyczynowych 220KM przy tej samej prędkości obrotowej.

Po wojnie jak wspomniałem wcześniej na silnikach 8 cylindrowych oparta była jeszcze Alfa 308, gdzie po niej pałeczkę przejął model Tipo 158/159.

Te nie dające szans konkurencji w seriach Gran Prix roku 1950 i 1951 modele kontynuowały historię 8 cylindrowców Vittorio Jano. W sezonie 1950 Alfa Romeo właściwie nie miała z kim się ścigać, wszystkie GP czy to z Fariną, czy to Fangio za kierownicą typ 158 kończył na miejscu pierwszym. Na ostatnim GP Włoch ten pierwszy z nich postanowił przed ostatnim okrążeniem zjechać do boksu, bo nie chciał brudnym bolidem zapieczętować zwycięstwa tej zacnej, branej wtedy za elitarną marki z Portello. Mówi się, że wtedy Alfa ścigała się z jakimiś kartonami, ale to bzdura- rywalami do zwycięstwa były Maserati, Gordini, kontrukcje Talbota i co najważniejsze Ferrari. Te ostatnie jednak było zbyt słabe na nawiązanie walki z Alfa Corse.

Sytuacja zaczęła ulegać zmianie w roku 1951.

Model Alfetta 159 był niemniej zacny, niż jego poprzednik. Z tyłu wbudowano oś De Dion, a silnik o pojemności 1500 ccm osiągał tu 420 KM. Szkopuł był w wysokim spalaniu, a więc konieczne było częstsze zjeżdżanie do boksów. Sprawy nie ratował fakt, iż nagle w tej samej klasie pojawiły się wolnossące silniki o znacznie większej pojemności skokowej. Alfa radziła sobie dzielnie- za kierownicą przecież byli mistrzowie, ale sezon zdominował przede wszystkim Juan Manuel Fangio- przegrywając dwa razy z Albertem Ascarim, który ujeżdżał bolid….Scuderia Ferrari. Gdy na Nurburgring(tak, na Nordschleife) bolid Enzo Ferrariego pokonał w wyścigu Alfettę 159, ten zasłużony konstruktor dla obu stajni wyścigowych rozpłakał się jak dziecko. Alfa Romeo nie startowała już w 1952 roku w GP, nie dlatego, iż zarząd poczuł się obrażony czy znieważony porażką z Ferrarim, powodem była zmiana przepisów, która spychała Alfę do F2.

Historia zatoczyła koło. Niedawno powstała Alfa Romeo 8C Competizione, która posiada silnik z Ferrari F430-duch współpracy SF i AR ciągle jest gdzieś w powietrzu. Szkoda tylko, że ani FIAT, ani Alfa Romeo nie kwapiły się z wypuszczeniem wersji torowej. Z tym, że była by to trzecia marka FIATa w klasie GT, która odbyła by bratobójczy pojedynek w GT2 z F430 i Maserati.

Dane techniczne:


Alfa Romeo 8C2300 Monza
Silnik: benzynowy,
ilość cylindrów, układ 8, rzędowy
Poj skokowa: 2336 ccm
Średnica x skok: 65 x 88 mm
Moc maksymalna: 178KM przy 5400 obr/min
Stopień sprężania: 6,6:1
Doładowanie: Roots, jednowirnikowa
Rozrząd: DOHC, 16v
Skrzynia biegów: 4 biegowa, ręczna
Hamulce(p/t) bębny
Napęd: RWD
Masa własna: 1000 kg
V max: 170 km/h
Alfa Romeo 8C2600 Monza
Silnik: benzynowy,
ilość cylindrów, układ 8, rzędowy
Poj skokowa: 2556 ccm
Średnica x skok: 68 x 88 mm
Moc maksymalna: 180KM przy 5600 obr/min
Stopień sprężania: 6,5:1
Doładowanie: Roots, jednowirnikowa
Rozrząd: DOHC, 16v
Skrzynia biegów: 4 biegowa, ręczna
Hamulce(p/t) bębny
Napęd: RWD
Masa własna: 920 kg
V max: 225 km/h

Alfa Romeo 8C2900A
Silnik benzynowy
ilość cylindrów, układ 8, rzędowy
Poj skokowa: 2905 ccm
Średnica x skok: 68 x 100mm
Moc maksymalna: 220KM przy 5300 obr/min
Stopień sprężania: 6,5:1
Doładowanie: dwie sprężarki mechaniczne
Rozrząd: DOHC, 16v
Skrzynia biegów: 4 biegowa ręczna
Hamulce(p/t) bębny
Napęd: RWD
Masa własna: 850 kg
V max: 230 km/h
Alfa Romeo Bimotore
dane jednego silnika!
Silnik benzynowy
ilość cylindrów, układ 8, rzędowy
Poj skokowa: 3165 ccm
Średnica x skok: 71 x 100mm
Moc maksymalna: 270KM przy 5400 obr/min
Stopień sprężania: 7,0:1
Doładowanie: dwie sprężarki mechaniczne 

Rootsa

Rozrząd: DOHC, 16v
Skrzynia biegów: 3 biegowa ręczna
Hamulce(p/t) bębny
Napęd: RWD
Masa własna: 1030 kg
V max: 321 km/h

Alfa Romeo 8C2900B
MM Spider
Silnik benzynowy
ilość cylindrów, układ 8, rzędowy
Poj skokowa: 2905 ccm
Średnica x skok: 68 x 100mm
Moc maksymalna: 220KM przy 5300 obr/min
Stopień sprężania: 5,8:1
Doładowanie: dwie sprężarki mechaniczne
Rozrząd: DOHC, 16v
Skrzynia biegów: 4 biegowa ręczna
Hamulce(p/t) bębny
Napęd: RWD
Masa własna: 1150 kg
V max: 220 km/h

Alfa Romeo 308C
Silnik benzynowy
ilość cylindrów, układ 8, rzędowy
Poj skokowa: 2991 ccm
Średnica x skok: 69 x 100mm
Moc maksymalna: 295KM przy 6000 obr/min
Stopień sprężania: 6,1:1
Doładowanie: dwie sprężarki mechaniczne Roots
Rozrząd: DOHC, 16v
Skrzynia biegów: 4 biegowa ręczna
Hamulce(p/t) bębny
Napęd: RWD
Masa własna: 870 kg
V max: 260 km/h

Alfa Romeo 8C2900B Le Mans Berlinetta
Silnik benzynowy
ilość cylindrów, układ 8, rzędowy
Poj skokowa: 2905 ccm
Średnica x skok: 68 x 100mm
Moc maksymalna: 220KM przy 5800 obr/min
Stopień sprężania: 6,3:1
Doładowanie: dwie sprężarki mechaniczne Rootsa
Rozrząd: DOHC, 16v
Skrzynia biegów: 4 biegowa ręczna
Hamulce(p/t) bębny
Napęd: RWD
Masa własna: 1100 kg
V max: 245 km/h

Alfa Romeo Alfetta 158
Silnik benzynowy
ilość cylindrów, układ 8, rzędowy
Poj skokowa: 1479 ccm
Średnica x skok: 58 x 70mm
Moc maksymalna: 350KM przy 8500 obr/min
Stopień sprężania: 6,5:1
Doładowanie: dwie sprężarki mechaniczne Rootsa
Rozrząd: DOHC, 16v
Skrzynia biegów: 4 biegowa ręczna
Hamulce(p/t) bębny
Napęd: RWD
Masa własna: 700 kg
V max: 290 km/h

Alfa Romeo Alfetta 159
Silnik benzynowy
ilość cylindrów, układ 8, rzędowy
Poj skokowa: 1479 ccm
Średnica x skok: 58 x 70mm
Moc maksymalna: 420KM przy 9600 obr/min
Stopień sprężania: 6,5:1
Doładowanie: dwie sprężarki mechaniczne Rootsa
Rozrząd: DOHC, 16v
Skrzynia biegów: 4 biegowa ręczna
Hamulce(p/t) bębny
Napęd: RWD
Masa własna: 710 kg
V max: 310 km/h

Odpowiedz

Szukasz czegoś?

Użyj poniższego formularza:

Nadal nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zostaw komentarz w notce, lub skontaktuj się z nami a zajmiemy się tym.

Blogroll

Kilka bardzo polecanych stron...