FIAT 8V (Otto Vu)

przez , 13.sty.2013, w FIAT

Powojenna historia FIATa to nie tylko masowa 500ka, czy też 600ka. Wtedy na rynek ta Turyńska marka wydawała efektowne limuzyny, kabriolety czy też auta sportowe. W latach 60ych gdy przejęli swojego konkurenta zza miedzy- Lancię i za sprawą modelu Dino zaczęli kontrolować markę Ferrari, skupili się na samochodach dla ludu. Nie znaczy to jednak, że pod swoim logiem nie mieli produktów udanych, czy nie zasługujących na wspomnienie- FIAT 124, 127, 128, 130, 132, 131, Ritmo/Strada  swojego czasu dominowały nad konkurencją. Nie oznacza to, że akurat wymienione przeze mnie modele były bez wad- nie ma aut idealnych i nigdy nie było. Dzisiaj postanowiłem przybliżyć, chyba najmniej znanego Fiata, który to był epizodem początków lat pięćdziesiątych.

FIAT 8V zaprezentowany został w roku 1952. Samochód 2 miejscowy z silnikiem umieszczonym z przodu, dwulitrowym V8 o rozpiętości głowic 70 stopni. Rozważano możliwość jego montażu  we Fiacie 1900, ostatecznie znalazł się tylko w 8V. Silniki osiągały moc zależnie od ilości gaźników, wersja dwugaźnikowa 105KM przy 6000 obr/min, a 3 gaźnikowa 115KM przy 6000 obr/min. To jednak nie wszystko, wersja z podniesionym stopniem kompresji osiągała 127KM przy 6600 obr/min.

Samochód osiągał prędkość 190km/h. Do ciekawostek można zaliczyć, że jest to wóz zaprojektowany w tunelu areodynamicznym. Dzisiaj to jest codzienność, kiedyś auta budowano bardziej na czuja niż w laboratoriach. Nadwozie wykonane było ze stali opartej na ramie przestrzennej. Zawieszenie przy wszystkich kołach było niezależne- podwójne wahacze, sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe. Całe było wykonane z lekkich stopów dla zredukowania masy własnej.

Wersji nadwoziowych tego FIATa było multum, poza powyższymi stylistami mieszali w nim jeszcze Zagato i Vignale. Cechą wspólną jak w przypadku różnych wariantów Alfy 1900, będzie w tym wypadku silnik i napęd.

(foto powyżej FIAT 8v stylizowany przez Ghia, a poniżej Zagato)

Pewnie większość zastanawia się dlaczego 8V a nie V8, powodem był model, który już występował na rynku- Ford V8.

Produkcję 8V wygaszono w 1954 roku- powstało 114 egzemplarzy. Ile z nich przetrwało do dzisiaj? Nie szukałem, ale na różnego rodzaju wystawach, zlotach czy też w garażach kolekcjonerów stoją na równi z klasykami bardziej pod tym względem cenionych marek, niż kojarzonym z Kaszlakiem Fiatem. Sama ilość wyprodukowanych egzemplarzy stanowi o unikatowości tego modelu, większej niż w przypadku Aston Martina DB4

(powyżej karoseria Vignale)

DANE TECHNICZNE:


Układ napędowy:

silnik umieszczony wzdłużnie z przodu, napędzający koła tylne

Silniki:

1996ccm, rozstaw 70° V8 OHV Moc: 105KM przy 6000obr/min na dwóch gaźnikach
na 3 gaźnikach: 115KM przy 6000 obr/min
na 3 gaźnikach i wyższej kompresji 127KM przy 6600 obr/min

Zawieszenie:

przód: Niezależne, podwójne wahacze, amortyzatory i sprężyny
tył: Niezależne, podwójne wahacze, amortyzatory i sprężyny

Rozstaw osi:

2400mm

Hamulce:

bębny przy wszystkich kołach
hamulec ręczny:brak

Skrzynia biegów:

4 biegowa ręczna

Masa własna:
997kg


1 Komentarz dla wpisu

  • ~Khamsin

    Nie można pisać o „latach sześćdziesiątych” przy zakupie Lancii bo fakt ten miał miejsce w 1969 roku więc konsumpcja tego mariażu zaczęła się w latach 70-tych i taka informacja, choć formalnie poprawna, to jednak sugeruje coś co nie miało żadnego wpływu na lata 60-te. Tu pewna precyzja jest potrzebna. Fiat wcale w latach 60-tych nie skupił się na „samochodach dla ludu”. Był na tym skupiony już od dawna! Fiat 124 czy 127 albo 128 i po części 130 rzeczywiście dominowały nad konkurencją ale z pewnością  nie Fiat 131 czy 132 albo Ritmo! Szkoda, że autor pisząc o 8V nie wspomniał o wcześniejszych modelach Fiata będących swego czasu wzorem dla konkurencji, także niezawodności o czym dziś mało ktoś pamięta! Takich jak słynne Millecento (1100) czy seria 1300/1500 (z której pochodził silnik naszego Dużego Fiata).  Dobra jest  „rozpiętość głowic” – nieźle!  8V to był małoseryjny samochód i bardziej próba pokazania się niż prawdziwa propozycja. To był daleko bardziej odpowiednik Maserati A6 czy A6G niż produkowanych w porównaniu niemal masowo Alf 1900 Coupe z różnymi nadwoziami.

Odpowiedz

Szukasz czegoś?

Użyj poniższego formularza:

Nadal nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zostaw komentarz w notce, lub skontaktuj się z nami a zajmiemy się tym.

Blogroll

Kilka bardzo polecanych stron...