Tatra MTX

przez , 11.sty.2013, w TATRA

Czas na jakiś samochód, który masom znany nie jest, a stereotypowi „znawcy” nadwszystkiego nic nie będą mogli o tym samochodzie powiedzieć oprócz tego, że to może być ciężarówka, bo tylko z tej strony znają czeskiego wytwórcę samochodów marki Tatra.

Fakt faktem w samochodach dla wojska i użytkowych Tatra jest najlepsza. Kto teraz buduje chłodzony powietrzem silnik, który spełnia normę Euro 5? Dział samochodów osobowych póki co leży i leżeć raczej będzie. Jeśli Tatra coś zbuduje, do czego się przymierza już od kilku lat, to na pewno będzie to pojazd krótkoseryjny dla wybranych. Oczywiście, pożądane jest zbudowanie osobówki czerpiącej z historii Tatry, a nie Fiata, albo Volkswagena z innym nadwoziem i sportową końcówką wydechu. Czyli musi posiadać widlasty silnik benzynowy, chłodzony powietrzem najlepiej z tyłu. Jakby Tatrze ta sztuka się udała a do tego silnik spełniałby wysokie normy spalania(wysokoprężnym w ciężarówce udowodnili że się da) to Ferdynand Porsche pewnie obracał by się w trumnie jak kurczak na rożnie w barze szybkiej obsługi, gdyż jego Porsche już znacznie się zvolkswageniło. Tatra bądź co bądź jest niezależna od wielkich koncernów i oby było tak jak najdłużej. Byłby to gwarant jako takiej niezależności i indywidulanego podejścia do tematu, z którego został wielki stolec w dzisiejszych czasach u pozostałych producentów.

Tatra wszakże ma tradycję budowania samochodów osobowych i limuzyn. Przedwojenne auta Tatry przecież bardziej wyróżniały się w tłumie niż konkurencja, głównie przez brak wielkiej żeliwnej chłodnicy na przodzie. Powojenne auta nie inaczej, a idea z tyłu zamontowanego silnika pozostała do ostatniego modelu T700(gdzie komfortowa prędkość podróżna wynosiła 190 km/h).

W 1991 roku podczas gdy blok wschodni podnosił się po nokaucie gospodarczym trwającym 40 lat zakończonym wielkim kryzysem, gdzie w Polsce wychodził Polonez Caro, a FIAT 126p przechodził następną renowację Czesi stwierdzili, że czas skończyć z nudą i jarzmem postkomunistycznym i zbudować coś ciekawego, zdecydowanie unikając części ze Skody(a la kierownica ze 105ki w T613). Same Tatry 613 przechodziły szereg modernizacji wnętrza zrywając z siermiężnym stylem narzuconym przez CSSR bardziej upodobniając się do wnętrz Maserati. W przerwach między projektowaniem nowych wnętrz 613ki, moderniazacjami silników i budowy prototypu 700ki inżynierowie z Koprivnicy poczynili model MTX.

Ten wzorowany na Lambo, Vectorze i BMW8 pojazd niestety nie zagrzał miejsca w historii motoryzacji, ale jest dowodem na to, że przy dobrych chęciach da się zbudować coś z części wytwarzanych w demoludach co nie wygląda i nie jeździ 5km/h szybciej niż przeciętny tani pojazd z Europy zachodniej sprzed 40 lat.

Projektantem nadwozia nie był Włoch, żaden Pininfarina, ani Giugiaro tylko Vaclav Kral. Choć na pewno wzorował się na włoskich pojazdach.  Otwierane przednie światła, maska przednia otwierana do przodu, drzwi otwierane do góry i tylna pokrywa silnika zespolona ze światłami odchylana do tyłu. Jak w samochodach ścigających się w Le Mans w latach siedemdziesiątych. Poszycie z włókien szklanych oparte na nitowanej ramie przestrzennej rurowej.  Wnętrze jak na te lata całkiem poprawne, fotele kubełkowe, wielopunktowe pasy, deska rozdzielcza ascetyczna, która ma za zadanie informować, a nie lansować kierowcę.

Maszynownia wg planów pierwotnych miała pochodzić z Porsche, na szczęście Jiri Karl wyśmiał pomysł jednego z inżynierów i dostosowano silnik z  Tatry 613.

Czterolitrowa widlasta ósemka rozwiercona z 3.5 litrowego V8 osiągała moc 220KM na gaźnikach i 306KM dla wersji z wtryskiem paliwa. Dalej rzecz jasna chłodzona powietrzem jednostka DOHC o 16 zaworach, która brzmiała w charakterystyczny dla siebie sposób. Całość osiągała 100km/h w 6,2 sekundy, a V max wynosiło 246 km/h(220KM) i 5,2 s oraz 265 km/h w wersji 300KM. Dalej mówimy o samochodzie opartym o konstrukcję z bloku wschodniego z imperialistycznymi oponami (Pirelli Zero). Napęd na koła tylne przekazywany był przez w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów o czterech przełożeniach.

Z ciekawostek:

w 1997 roku ten samochód osiągnął rekord prędkości na dystansie 1/8 mili (200 metrów) – 210,895 km/h-ot zasługa długiej jedynki

 

Dane techniczne:

Napęd:

Silnik umieszczony centralnie napędzający koła tylne

Silnik:

Typ: benzynowy, chłodzony powietrzem dwoma wentylatorami
Układ i ilość cylindrów: 8, rozstaw 90 stopni, układ widlasty
Moc maksymalna: 220KM przy 6000 obr/min (gaźnikowiec), 306KM przy 6700 obr/min (wtrysk K-Jetronic)
Średnica x skok cylindra: 90 x 77 mm
Stopień sprężania: 11,5:1

Skrzynia biegów:

4 przełożenia, ręczna, pełna synchronizacja
R: 3,15
1: 2,812
2: 1,809
3: 0,935
4: 0,714

Napęd:

Koła tylne

Układ hamulcowy:

dwuobwodowy, hydrauliczny, tarcze o średnicy 279 mm.

Wymiary:
dług x szer x wys(mm): 4600 x 1980 x 1170
Masa własna: 1350 kg
Rozkład mas(przód/tył): 44-56 %

Opony:
przód: 245/40ZR17
tył: 335/35 ZR17

Osiągi:

Gaźnik: 246 km/h. 0-100 km/h: 6,2 s
Wtrysk: 265 km/h. 0-100 km/h: 5,6 s


Odpowiedz

Szukasz czegoś?

Użyj poniższego formularza:

Nadal nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zostaw komentarz w notce, lub skontaktuj się z nami a zajmiemy się tym.

Blogroll

Kilka bardzo polecanych stron...