Lancia Thesis

przez , 08.sty.2013, w Lancia

Jest to aktualnie jedna z dziwniejszych limuzyn jaką można kupić. Stylizacja niemal kosmiczna. Przód jakby nawiązywał do klasyki. Wyniosła maska, zwłaszcza jej środek skupiają się ku centralnemu grilowi jak w autach z lat czterdziestych XX w. , a boki za światłami zwężające się ku drzwiom jakby pozorowały nadkola. Ciekawa sprawa, nie wszystkim się to jednak podoba, bo przód jest czysto kontrowersyjny, ale na pewno nie ohydny i nie zrzynany z innych wozów.

Znowuż z boku, od słupka A do tylnej krawędzi auta, wygląda jakby przeciętnie, za to po przodzie widać, że jednak mamy do czynienia z autem innym niż wszystkie. Grill mocno wysunięty do przodu, dalej niż reflektory, a ponadto ma się wrażenie jakby między maską, a błotnikami była jakaś przerwa. Tył…jest najpiękniejszy w całym nadwoziu- ciekawe lampy tylne pokrywające się z linią poziomą krawędzi narożnika karoserii- a mamy do czynienia z sedanem, a nie z kombi, ani jakimś vanem czy innym ustrojstwem, którego ostatnio powstaje sporo(np. Altea).

Jednak najpiękniejsze w tym aucie jest wnętrze. Siedząc tutaj zapominamy, że przód jest kontrowersyjny, a bok od przednich drzwi jakby taki przeciętny. Zegary ze srebrną. czy pozorującą platynę obwódką, niebieska tarcza z cyframi, a wnętrze wokół srebrnych wskazówek ciemnogranatowe. Sama deska rozdzielcza uwodzi swoją pięknością- a gdy jedzie się w nocy to człowiek czuje się bezbronnie widząc to podświetlenie zegarów. Konsola centralna wygląda zgrabnie i przede wszystkim elegancko i przede wszystkim nie czuć, że 7 calowy ekran TFT jest tu wsadzony na siłę. Przyciski na kierownicy jakby już nie przeszkadzały, bo człowiek czuje się tutaj po prostu wspaniale bez względu na to co się dzieje na zewnątrz. Nie mówię już o jasnym wykończeniu zamszem, czy alcantarą. Widać, że designer wiele czasu spędził w La Scali. (rzecz jasna zestaw kolorów jest zależny od tego co wybrał pierwszy właściciel).

Po za tym w wyposażeniu mamy sterowanie głosowe, telefon bezsłuchawkowy, system nawigacji, stereo, a opcjonalnie dostęp do telewizji. Zastosowano tempomat z kontrolowaniem odstępu od samochodu nas poprzedzającego- w razie czego sam wyhamuje samochód. Chociaż najciekawsze jest okno dachowe z bateriami słonecznymi, które zasilają trójstrefową klimatyzację, schładzającą wnętrze podczas parkowania na słońcu. Czujniki parkowania z przodu i z tyłu, automatyczne wycieraczki, światła bixenonowe, elektryczne ustawianie foteli z pamięcią, nawet regulacja lusterek miała pamięć, no i co fajne- elektrycznie składane zagłówki czy zamykanie bagażnika. I nie jest to pełne wyposażenie tego wozu.Jakby tego było mało drzwi mają wspomaganie otwierania, przy otwarciu drzwi kierownica i fotel ustawiają się odpowiednio, aby wygodnie wyjść z auta.

Zawieszenie jest wielowahaczowe. Z tym, że tył wyposażony jest w system Skyhook, który poprawia prowadzenie samochodu. Czujniki firmy Mannesmann-Sachs monitorują relację między nadwoziem, a kołami i regulują sztywność zawieszenia. To wszystko połączone ze skrętnymi kołami powoduje, że ….. remonty zawieszenia potrafią puścić w skarpetkach nie jednego amatora tego nietuzinkowego pojazdu.

Teraz wreszcie przechodzę do silników. Oferowany był wolnyssak 2.446ccm, 5cio cylindrowy, 20 zaworowy o mocy 170KM oraz turbodoładowane 2.0 R5, 20V o mocy 185KM. Rzecz jasna oba ze zmiennymi fazami rozrządu i zmienna geometria dolotu. Jak w przypadku Kappy i Themy znalazło się miejsce na V6 di Alfa Romeo-silnik 2.959ccm miał moc 215KM-24 zawory. No i jeśli ktoś był zmuszony do diesla to mógł kupić 2.4JTD o mocy 150KM. Całość sprzężona z 6cio biegową skrzynią, lub 5cio biegową automatyczna(w przypadku 3.0 i 3.2) zmożliwością sekwencyjnej zmiany biegów.

Auta te rzadko można spotkać na naszych drogach i często się mówi, że są bardzo awaryjne. Chociaż widząc, że w innych autach tej klasy średnio jest z trwałością to nie powiedziałbym, żeby Thesis jakoś odbiegała od normy.

Druga sprawa-stylizacja, która średnio większości się podoba. Ja gdybym miał pełno szmalu na auto tego typu dłużej bym się nie zastanawiał- obok 164 QV, ewentualnie 166 3.2 V6 stanęłaby właśnie Thesis.

Trzecia- do ludzi lubiących grzebać przy silniku…. jeśli uważacie, że w 166 dostęp do podzespołów i urządzeń pomocniczych jest niedostateczny, to nie znajdziecie słowa które dostatecznie obelżywie określiło by tego kogoś kto rozplanował umieszczenie bebechów pod maską tego auta. To jest jakiś zamach stanu na mechaników, trzeba mieć wiele samozaparcia i zawziętości, żeby tu zrobić…COŚ!Więc jeśli zostawicie auto u mechanika to nie zdziwcie się, że długo postoi- dostęp to jedno, a drugie to pewna Włoska spontaniczność technologiczna, która łamie ludzkie sumienia. Mechanik sam będzie musiał czasem od auta odejść i odpocząć psychicznie żeby nie wylądować w zakładzie.

Reasumując- jest to wysublimowany, niebanalny i stylowy samochód, o niecodziennej technologii pod skorupą ogólnie zwaną karoserią. Komfort i styl mieszają się ze sobą tutaj w sposób nie spotykany w innych wozidłach. Jednak trzeba pamiętać, że w sytuacjach gdy będzie konieczna naprawa, bądź co apokaliptyczne -> remont czegokolwiek- to czeka Was dłuższa rozłąka z kierownicą Thesis- jeśli tę ostatnią próbę przetrwacie po dokonaniu poczwórnego debetu na koncie to nie ma dla Was ratunku, a ten samochód wciąga z każdym przejechanym kilometrem

 

 

….ta pie#@#% kontrolka Air Bagu!

DANE TECHNICZNE:

Układ napędowy:

Silnik poprzecznie z przodu napędzający koła przednie

Silniki:
1.998ccm (82×75.65mm) R5 DOHC 20V Turbo 185KM przy 5500obr; 308Nm od 2200 obr
2.446ccm (83×90.4mm) R5 DOHC 20V 170KM 6000 obr; 226Nm od 3500 obr
2.959ccm (93×72.6mm) V6 DOHC 24V 215KM przy 6300obr; 263Nm od 5000 obr
3.179ccm V6 DOHC 24V 230KM przy 6200obr; 289Nm od 4800 obr
2.387ccm (82×90.4mm) R5 JTD 10V DOHC 150KM przy 4000obr; 305Nm od 1800 obr
2.387ccm (82×90.4mm) R5 M-Jet 20V DOHC 175KM przy 4000obr; 380Nm od 2000obr

Zawieszenie:
przód: wielowahaczowe, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe, stabilizator
tył: wielowahaczowe amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe, stabilizator

Rozstaw osi: 2803mm

Hamulce:
przód: tarcze wentylowane 305mm
tył: tarcze wentylowane 281mm
ABS

Skrzynia biegów
6 biegowa ręczna
5 biegowa automatyczna

Masa własna:
2.0 20VT: 1695kg
2.4 20V: 1680kg
3.0 V6 24V: 1750kg
2.4 JTD: 1715kg

Produkcja: do 2009 roku w fabryce Mirafiori w Torino.

:, , , , ,

6 Comments for this entry

  • ~maroo

    Cudo… to jest samochód przez duże S. Od zawsze uwielbiam i gdyby nie domek – oj jeździł bym Thesis w weekendy.

  • ~Lancista

    Mam obecnie kappę, a chciałbym mieć Thesisa.Podoba mi się to w tym aucie, że nikt obojętnie nie przejdzie koło tego auta. Niespotykany wygląd. Szwankuje elektronika, ale to normalne w samochodach mających dużo elektroniki i ponad 10 lat.Jak tylko będzie mnie stać to sobie kupię.

  • ~Leszek

    mam od roku 3.0 V6 ,kupioną ,a raczej zamienioną na moje stare wozidło gdyż zamieniający i Jego Mechanicy z Radomia mowili że silnik Kaput,ja zresztą podobnie ale co tam co sie nie zrobi.Silnik okazał sie oki wymiana swiec i cewek i auto śmiga .wymiana zajęła mi cały dzień.ale od roku śmigam i leje po 12 -14 l naszczescie LPG.ostatnio swirują mi hamulec elek.tylny prawy i znów strachy na lachy,.co chwilezapala sie jakas kontrolka awarii teraz poduszki pow.z lewej strony ale zawsze dojezdza do celu nigdy jeszcze mnie nie zawiodła

  • ~maroo

    Witam.

    Niecały rok temu zaopatrzyłem się w 2.5 v6 Busso, ale w 156SW i powiem Wam, fantastyczny motor a autko też fajne. Ale, jako że już wtedy żonka nie marudziła zanadto ;) to myślę o zamianie właśnie na powyższe cudo. Tylko ciężko znaleźć dobry egzemplarz a jest co sprawdzać w tym autku… Ktoś ma pomysł skąd ewentualnie sobie samemu zaimportować?

    A co do powyższego – świetnie się czyta, ogólnie cały blog jest fantastyczny i z przyjemnością tutaj zerkam. Oby nie zaniknął ten blog.

  • ~Khamsin

    Autor opisuje Lancię Thesis, śledzi jej linie, analizuje design… i dziwi się temu jak ten samochód wygląda a nawet sam (jak widać – co chwalę) odnalazł z przodu paralele do lat 40-tych. A 5 dni później wgrał albo uaktualnił artykuł o Aurelii. Otóż Amerykanin, który Thesis projektował chciał wykonać hommage na rzecz Aurelii! Thesis to wizualnie nowa interpratacja wyglądu Aurelii. Od początku do końca. Wystarczy się przyjrzeć. Nie tylko cytaty, to Aurelia w nowoczesny sposób „naciągnięta” na większe „kopyto”. Czy to się udało? Moim zdaniem, mimo uroczych elementów, nie! Problem trochę tu jak z New Beetle.

  • ~Paweł

    Od roku posiadam taki samochodzik powoli przywracam go do zycia krok po kroku ale jazda nim to naprawdę przyjemność. jest to jedno z ciekawszych aut wyprodukowanych w ostatnich latach.I oczywiście jak włoskie auto ma duszę i daje o tym znać. Jednego dnia kontrolki i pip ze to tam nie tak i tam na drugi nic płynie po drodze.

Odpowiedz

Szukasz czegoś?

Użyj poniższego formularza:

Nadal nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zostaw komentarz w notce, lub skontaktuj się z nami a zajmiemy się tym.

Blogroll

Kilka bardzo polecanych stron...