Alfa Romeo 164 PRO

przez , 08.sty.2013, w Alfa Romeo

Lata 80e to szalona dekada jeśli chodzi o wyciąganie z silników mocy. Powstawały wtedy ciekawe projekty typu BMW M1, grupa B, turbo era w F1. W trakcie trwania grupy B, FIA zamierzała wprowadzic grupę „S”, do której między innymi przeznaczona była Lancia Delta S4 ECV. Niestety, po czarnej serii w rajdowej grupie B- FIA(wtedy FISA), zaniechała wszelkich pomysłów. Powstały na szczęście prototypy( z Lancią ECV w sumie powstały 2-3), które testowane były pod kątem wyścigów jakie nigdy się nie odbyły- wśród nich była właśnie Alfa Romeo 164 Pro.

Model Alfa Romeo Pro powstał na podwoziu  F1 Barbham, lecz budę zastosowano z niedawno wprowadzonego modelu- 164(współpraca Alfa Corse z Barbham F1). Była ona trójdzielna, wykonana z włókien węglowych i tworzyw sztucznych. Przód i tył to osobne części zdejmowalne, kabina była osadzona na stałe. Wszystkie wymiary zgadzały się z oryginałem, w tym otworów na światła.

Najciekawszy jednak był silnik umieszczony centralnie- jedna jedyna jednostka V10 wyprodukowana przez Alfę Romeo. Silnik ten ze skrzynią Hewland rozpędzał 164 Pro do 340km/h, więc jak ktoś jest obeznany to widzi, że to szybciej niż ówczesne bolidy F1(te dzisiejsze musiały by być odpowiednio skonfigurowane). Przyspieszenie do 100km/h wynosiło równo 2 sekundy-na kołach gładkich, 17 calowych(z przodu 230/66, z tyłu 350/66). Co ciekawe, gdyby seria S Pro wystartowała to Alfa Romeo zaklepała sobie opony Michelin na wyłącznośc.

Hamulce i zawieszenie żywcem przełożone były z ówczesnych bolidów F1.

Alfa Romeo 164 Pro nigdy nie wystartowała w żadnym wyścigu- Grupa S upadła zanim w ogóle wystartowała, a szkoda, bo była by to naprawdę bardzo ciekawa alternatywa dla DTM.Spękali- może dlatego, że już wtedy liczono się mocno z opinią publiczną, która przerażona była widząc jak Ford RS200 rozcina żywcem ludzi stojących blisko drogi na koniec piecząc ich na wolnym ogniu podsycanym benzyną tudzież odżałować nie mogli Henriego Toivonena, który zginął w klatce bezpieczeństwa zasłoniętą abażurem z silnikiem 1.8 550 KM w Lancii S4 Delta, ale co się stało już się nie odstanie. Możemy jedynie powoływać się na wyobraźnię jakby to było, gdyby było…

Dane techniczne:

Silnik: Alfa Corse V10
Rozstaw cylindrów: 72 stopnie
Poj.: 3,5 litra
Rozrząd: DOHC, 40 zaworów, napęd paskiem
Zasilanie: wtrysk paliwa Bosch
Typ: wolnossący
Moc: 600KM przy 12000 obr/min
Moment: 441 Nm przy 11700obr/min
Stosunek mocy do masy: 0,8KM/kg
V max: 340km/h przy 11800obr/min
Skrzynia biegów: Hewland 6 przełożeń
Napęd: oś tylna
Hamulce: Tarczowe wentylowane na 4 kołach
Zawieszenie: wielowahaczowe z przodu i z tyłu
Masa własna: 750kg

Cena: bezcenny, wystawiony w Arese, status: dziedzictwo narodowe Włoch


Odpowiedz

Szukasz czegoś?

Użyj poniższego formularza:

Nadal nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zostaw komentarz w notce, lub skontaktuj się z nami a zajmiemy się tym.

Blogroll

Kilka bardzo polecanych stron...