Tatra T600 Tatraplan

przez , 06.sty.2013, w TATRA

Tatra T600 to model produkowany w latach 1947-1952. Co ciekawe częśc produkcji tego samochodu odbywała się w Mlada Boleslav w zakładach Skody.  Projektowany po wojnie, po poprzednikach np. T77, T87 i T97 odziedziczył aerodynamiczny kształt nadwozia. Układ też tradycyjny- maszynownia z tyłu, z przodu bagażnik. Nowością za to była numeracja trzycyfrowa, która zaczęła się właśnie od modelu T600.

Prace nad prototypem rozpoczęto w 1946- wypuszczono w zasadzie dwa samochody T107 „Ambroz” i „Josef”, które testowano w Czechach zaraz po wojnie. Po wprowadzeniu kilku zmian- głównie mechanicznych, na tyle wylądował silnik o pojemności 1952ccm i mocy 52KM. Wtedy pojazd był gotowy na premierę opinii publicznej w Pradze w 1947 roku- reakcja była pozytywna. Jednak były to czasy odbudowy, więc dopiero w 1949 można było rozpocząc produkcję pełną parą, którą to można było nazwać seryjną.

Można było, ale tylko w odniesieniu do czasów krótko powojennych- zniszczenia infrastruktury powodowały, że samochód ten powstawał w małych partiach. Nie przeszkadzało jednak to w osiągnięciu sukcesu komercyjnego zagranicą. Jako, że sytuacja polityczna jeszcze nie była zdefiniowana to samochody te wysyłano też do krajów zachodnich. W Czechosłowacji Tatra była jednak pojazdem oficjeli i dygnitarzy, dla zwykłego śmiertelnika nie była dostępna.


Technologicznie samochód szedł z duchem czasu- pontonowata stylizacja, całośc wykonana z metalu bez ram drewnianych które były w powszechnym użyciu przed wojną. Przednie zawieszenie składało się oczywiście z amortyzatorów teleskopowych hydraulicznych opartych o dwa półeliptyczne poprzeczne resory piórowe. Tył- niezależny-dwie półosie wychodzące z przekładni na sprężynach śrubowych. Skrzynia o 4 przełożeniach z synchronizacją biegów 2, 3 i4.


Silnik Tatry T600 to czterocylindrowy bokser chłodzony powietrzem o mocy 52KM przy 4000 obr/min. Posiadał on jeden wentylator w górnej części. Jak się okazało silnik ten był też dobrą bazą do zbudowania wersji wysokoprężnej. I taki się też w Tatra T600 pojawił jako prototyp.

Wracając do budy- aerodynamika nie miałą sobie równych- opór powietrza Cx wynosił tutaj 0,32. To właśnie dało temu pojazdowi dużo, bo 52KM na tę kategorię masową to naprawdę jest niewiele, a udawało się osiągać i 130km/h. W przypadku 42 konnego diesla- 120-125km/h. Wersja z zapłonem samoczynnym jednak do seryjnej produkcji nie weszła przez poziom hałasu, mimo wszystko silnik benzynowy chodził znacznie ciszej, a jako, że Tatra była limuzyną musiała dbać o komfort pasażerów siedzących z tyłu, a maszynownia była właśnie tam. Z przodu w sumie było miejsce na bagaż podręczny-dużo więcej zajmowały tutaj 2 koła zapasowe, narzędzia i zbiornik paliwa.

Jak wspominałem- ostatni rok produkcji to nie Koprivnice tylko Mlada Boleslav. Taki urok komitetu centralnego, który podjął taką a nie inną decyzję. Jednak źle to wpłynęło na pojazd T600- znaczne pogorszenie jakości aut wyprodukowanych w zakładach Skody była główną przyczyną osłabiającego się zainteresowania oraz ostatecznej decyzji o zakończeniu produkcji.

Dane techniczne:

Samochód osobowy, limuzyna, 6 miejscowa

Układ napędowy: zblokowany tylny- silnik i skrzynia umiejscowione z tyłu.

Silnik:

Benzynowy, czterosuwowy
Pojemnośc:1952 ccm
Cylindry: B4
Srednica x skok: 85x86mm
Rozrząd: OHV
Sprężanie: 6,0:1
Zasilanie: Gaźnik Solex 32UBIP
Moc: 52KM przy 4000 obr/min
Średnie spalanie benzyny: 11l /100km
Średnie spalanie oleju: 0,3l/100km
Pojemnośc miski olejowej: 5,5 litra

Świece zapłonowe: PAL 14/175, Champion I 10 con, Bosch 175 T1

Wysokoprężny, czterosuwowy
Pojemność: 1952ccm
Cylindry: B4
Srednica x skok: 85x86mm
Rozrząd: OHV
Sprężanie: 16,0:1
Zasilanie: mechaniczna pompa wtryskowa
Moc: 42KM przy 3300 obr/min
Średnie spalanie oleju napędowego: 8-9l/100km
Średnie spalanie oleju: 0,1l/100km

Powstał też następny silnik wysokoprężny z dwoma wentylatorami oraz rzędową pompą paliwową.

Skrzynia biegów:
4 biegowa ręczna, biegi R i 1 niezsynchronizowane

Przełożenia:
1: 3.55:1
2: 2,26:1
3: 1,44:1
4: 0,96:1
R: 4,73:1

Przełożenie dyferencjału dla pojazdów drogowych: 4,09:1; dla pojazdów w obszarach górskich: 4,4:1

Sprzęgło jednotarczowe suche.

Hamulce: hydrauliczne, bębny przy wszystkich kołach

Zawieszenie:
Przód: dwa półeliptyczne resory poprzeczne, amortyzator hydrauliczny
Tył: Niezależne- półosie na sprężynach.

Masa własna: 1200kg.

Wielkośc produkcji: 6 342( z czego w Mlada Boleslav: 2 100)

Eksport:

Austria: 435,
Chiny: 200,
RFN: 195,
Szwecja: 184,
Kanada: 168,
Belgia: 167,
Szwajcaria: 153
Węgry: 146,
ZSRR: 126,
Polska: 97,
Jugosławia: 76,
Holandia: 60,
NRD: 46,
Egipt: 45,
Maroko: 29,
Albania: 20,
Rumunia: 17


Odpowiedz

Szukasz czegoś?

Użyj poniższego formularza:

Nadal nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zostaw komentarz w notce, lub skontaktuj się z nami a zajmiemy się tym.

Blogroll

Kilka bardzo polecanych stron...