Citroen XM

przez , 06.sty.2013, w Citroen

Citroen XM – limuzyna klasy średniej-wyższej. Odpowiednik Alfa Romeo 164, ale w koncernie PSA. Jeden z tych samochodów znajdujących się na liście aut jakie bym widział chętnie w swoim garażu. Produkowali go 11 lat w dwóch wersjach- liftback i kombi(Break). Następca CXa, równie zjawiskowego pojazdu, od którego XM przejął diravi- czyli wspomaganie kierownicy, którego siła zależna jest od prędkości, a jeśli na postoju maksymalnie skręcimy kierownicą w dowolną stronę to diravi idealnie wyrówna nam ją do pozycji 0.

Samo nadwozie projektował Bertone- Cx=0,28 co jak na limuzynę jest wynikiem nadzwyczajnym. Nisko opadająca maska, zagięcie za tylnymi drzwiami i nie przeszkadzają dzielone szyby w drzwiach. Tak, coś takiego też było w Daewoo Espero, które to również projektowane było przez Bertone, z tym, że Francuzi projekt ten odrzucili, bo tak jak Espero miała wyglądac Xantia. Trzeba też zaznaczyc, że XM miał tę samą płytę podłogową co Peugeot 605 (ten również mi się podoba),a oba samochody w ramach jednego koncerny miały zupełnie inne charaktery.

XM to wóz ciekawy, zawsze wzbudzał moje zainteresowanie- szeroki i długi- taka ma byc limuzyna. A wewnątrz miejsca jak w Hali Stulecia. O zawieszeniu wręcz rewelacyjnym nie wspominam. Co prawda- w porównaniu ze 164 na mój gust za mocno się przechylał, ale na naszych dziurawych drogach … praktycznie nie czuć dziur. Płyniemy po prostu. A jak z żywotnością tegoż zawieszenia? A no wiadomo, że Zdziśka zza rogu z zakładu obuwniczego, który nagle zajął się mechaniką zawieszenie te i jego konstrukcja będzie dlań szokiem. A więc jeśli naprawialiście u niego swoje auto z koncernu VAG albo każdego innego to będzie niezły problem. Nie dlatego, że zawieszenie te jest jakoś kłopotliwe – o nie – ono jest zupełnie inne i kłopotliwe będzie dla Waszego mechanika, ale co dostajemy w zamian? Nie ma samochodu w którym moglibyśmy bez zmiany jego samego, mieć obniżone maksymalnie zawieszenie(bo na przykład chcemy wkur…zyc straż miejską, albo wygodnie wysiąść), a po minucie podnieść je maksymalnie wysoko bo koledzy zrobili ognisko w szczerym polu. Oni zapylają z buta, a my cwaniakujemy i podnosimy sobie ładnie nadwozie tak aby prześwit był maksymalnie duży.

Wszystko super – ale teraz dostań Panie egzemplarz z zawieszeniem które będzie sprawne. Bo naprawa tego będzie kosztowac dużo- za samą pompę która tłoczy płyn LHM trzeba dac kolo 3000 zł. Przy czym sam LHM z filtrami też trzeba wymienic- obsługa tego zawieszenia jest konieczna, aby oszczędzic sobie problemów i cieszyć się wzorowym tłumieniem nierówności. Do całości smaczku dodaje Hydroactive. Jego obecność potwierdzają sfery, czyli kule z azotem. Koło drążka zmiany biegów mamy odpowiedni przełącznik „NORM” i „SPORT” gdzie w trybie Sport Citroen zaczyna byc samochodem twardszym, ale nie oznacza to, że to jest objacz nerek jak Alfa 164 w analogicznym trybie. Wóz nadal jest citroenowaty, z tym że mniej się pochyla w zakrętach i bardziej czuć nierówności. Wersja Break, która ładownosc ma potężną dzięki temu zawieszeniu nie potrzebuje wymyślnych Nivomaticów, bo wysokośc tyłu trzyma standardowe zawieszenie. Ale wiadomo – musi byc utrzymane – zero wycieków, zero dziwnych dźwięków, a nie będziemy czuc, czy jeździmy po kocich łbach czy po równym asfalcie.

Ten Citroen jest taki jaki się od niego wymaga – prowadzi się dobrze i izoluje kierowcę od burdelu panującego na nawierzchni naszych dróg. Żeby była jasnosć – tego od Alfa Romeo nie wymagam, zresztą 164 z XMem są nieporównywalne.

Silniki- tu nie zaoszczędzimy na ubezpieczeniu. Najmniejszy jest benzynowy i ma 2 litry. Rozpiętośc mocy to 115KM do 133KM w wolnossakach i 143-145KM w wersjach turbodoładowanych. Przy czym te turbo nie jest zrobione po włosku. Nie ma gwałtownego uderzenia mocy powyżej 3500 obrotów które powoduje, że mamy wrażenia przechodzenia w inny wymiar. Tutaj silnik ten ma charakterystykę bardziej dieslowską, aby właśnie na ostatnim biegu można było wyprzedzać do tego  połączona z tym benzynowa charakterystyka pracy zaspokoi tych najbardziej wybrednych. Dziś wszyscy producenci te swoje turbozelmery dostosowują pod taki styl jazdy, ale to były lata 90 we Francji. Do oferty jak na limuzynę przystało dorzucono silniki 3.0 V6. 12 zaworowe miały moc 167KM, wersja 24 v- 200KM(były też 2.9 o mocy 190KM). Spalanie w tych silnikach oczywiście malutkie nie będzie, ale jak się to mówi- są silniki i Vki.

Producent zadbał też o silniki wysokoprężne. W ofercie były 3 takie motory- 2.1 Diesel-wolnossący i turbodoładowane- oba z 3 zaworami na cylinder i potrafiące robic przebiegi po 500 000 km bez zająknięcia. Silnik wolnossący co prawda nie jest mocny, ma 82KM, więc to mało jak na taką kolumbrynę, ale bezawaryjność jest wpisana w domenę tego silnika. Jego uturbiona odmiana miała 109KM. Te dwa silniki spotkamy w XM Mk1- kwadratowa deska rozdzielcza wyglądająca jakby ją wyciosali siekierą i Mk2, ale w Mk2 pojawił się też 2.5 TurboDiesel o mocy 129 KM- nic innego jak rozwiercony 2.1, ten też ma 3 zawory na cylinder. Przy czym 2.5 TD miały problemy z głowicami i nie jest tak żywotny jak jego poprzednicy.

Wnętrza- tu trzeba rozgraniczyc. Gdyż w produkcji były dwie serie XMa. Pierwsza seria produkowana była w latach 1989-1994. Mieliśmy tu kwadratowy kokpit, jak ktoś nie lubi siekierowatego designu może się pokusic na wersję poliftingową- tutaj projektanci porzucili ekierki i zaopatrzyli się w krzywiki ładnie profilując konsolę. Jednoramienna kierownica może wprowadzic w zdziwienie pasażerów(a zdarzały się też dwuramienne, czy cztero w Mk2). Za kierownicą mamy deskę rozdzielczą, a pod nią- zespół przycisków uruchamiających rozmaite funkcje i są one oczywiście zwrócone ku kierowcy pod kątem- jak i z lewej tak i z prawej strony kolumny kierowniczej. Konsola centralna nie jest naćpana przełącznikami- wygląda to wręcz ascetycznie. Tu muszę też wspomnieć, że Citroeny XM można było kupić w wersjach totalnie ascetycznych jak i totalnie ogarniętych przepychem i bogatym wyposażeniem.

Wersje poliftingowe już są zaokrąglone tu i ówdzie. Ładny łuk szedł od lewej szyby i kończył się za konsolą. Tu wywędrowało większośc przycisków i panel od climatronica. Prezentuje się ciekawie, czy ładniej to kwestia gustu- są ludzie, że wolą kwadratowe praktyczne kształty. Oczywiście tablica z cyferblatami dalej była szeroka i dość niska  jak na duże auto. Ale jeśli chodzi o ergonomię nie ma nic do zarzucenia … no na upartego radio jest przysłonięte lewarkiem zmiany biegów.

Fotele- jak wsiadłem to powiedziałem- o ku***! Po prostu w pale mi się nie mieściło, że tak szeroki fotel można upchnąc do samochodu osobowego. O wygodzie nie wspominam- toż to Citroen. Jak ktoś twierdzi, że po dziurach Mercedes mniej go wytrzepał, to znaczy, że ta osoba nigdy Citroenem nie jeździła, a jak jeździła to niesprawnym. Tym autem można spokojnie walnąć z 1000 km i człowiek nie będzie zmęczony jakby wrócił z całodniowej pracy na hucie w której piecach rozpalił wydobytym samodzielnie węglem.

Do ciekawostek- z tyłu mamy podwójną szybę. Ludzie są zdziwieni widząc ją, bo się jej tam nie spodziewają. A to najzwyklejsza plexa chroniąca pasażerów przed mrozem gdy np my kierowcy szukamy narzędzi do wymiany koła.

Bolączki?

Elektronika, wyposażenie obejmowało np automatyczną klimatyzację, pełną elektronikę szyb, lusterek, sterowanie radiem z kierownicy, telefon, elektrycznie regulowane fotele z przodu i masa innych extrasów. Mają one jedną wadę- wyprodukował i opracował … Bosch. A jak wiemy- Bosch zepsuł Alfę 164, na szczęście sabotaż im się do końca nie udał w zemście za 1943, bo w 164 aż takich jajec nie ma, ale na XMie-… już tak. To była bardzo skuteczna zemsta za Traktat Wersalski i Poczdam 1945. Elektronika psuje się tragicznie często- złączkologia, śniedzenie wiązek … to takie dodatkowe już samobóje producenta, że nie osłonił kabli przed wilgocią.

Po za tym:
-automatyczne skrzynie ZF4HP18 szybko będą się rozlatywac jeśli zaniedba się wymiany olejów, a jako, że w Polsce jest moda na oszczędzanie to ten problem wydaje się całkiem realny
-silniki wysokoprężne są bardzo wrażliwe na używane chłodziwo, płyn trzeba zmieniac co 5 lat, w przeciwnym razie bardzo szybko zacznie się przegrzewac doprowadzając do awarii uszczelek pod głowicami
-okna dachowe często są zaniedbywane i nie otwierają sie czasem nie przez awarię elektroniki, ale przez niesmarowane listwy prowadzące.

Gdyby nie elektronika mielibyśmy całkiem przyjemne auto, ceny co prawda i tak za niego były by niskie, bo nasi rodzimi kowale nazywający się mechanikami(z szacunkiem dla prawdziwych fachmanów, którzy na szczęście w tym krau jeszcze są) nie ogarnią tego zawieszenia za ChRL. Poza tym … nie miałbym zastrzeżeń do tego auta. Na stronie klubu cytrynki wszystko ładnie jest wyszczegółnione jak sprawdzić zawieszenie i nie wdupczyc się na minę.

Całego XMa oceniam bardzo pozytywnie. Ale ja taki jestem, że lubie nietypowe auta, które inspirują mnie inżynierią. Przy czym Citroen kontynuuję suckesywnie historię i nie pęka przed opinią. Na następce XM czekał 5 lat, ale warto było -C6 to też kawał pożądnego samochodu. Może to już nie te stare czasy, ale widac w nim kwintesencję historii, która przetrwała głównie w formie zawieszenia i zagiętej w łuk tylnej szyby. Citroeniarze…cieszcie się, że nie kochacie Alfa Romeo- tam z historii pozostał znaczek i chromowany trójkącik z przodu samochodu.

Dane techniczne:


Napęd:

Silnik poprzecznie z przodu napędzający koła przednie.

Silniki:

benzynowe:

XM 2.0 8v Mk1

benzynowy, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy
Poj skokowa: 1998 ccm
Zasilanie: gaźnikowe
Moc max: 115 KM przy 5800 obr/min
Moment obrotowy: 168 Nm przy 2250 obr/min
0-100km/h: 11,3 sekundy
V max: 193 km/h
Zużycie paliwa(90/120/miasto): 6,3 / 7,9 / 10,7

XM 2.0i Mk 1

benzynowy, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy
Poj skokowa: 1998 ccm
Zasilanie: LE2-Jetronic
Moc max: 128 KM przy 5600 obr/min
Moment obrotowy: 175 Nm przy 4800 obr/min
0-100km/h: 10,7 sekundy; 13,6 seknudy z automatyczną skrzynią
V max: 205 km/h; 201 km/h z automatyczną skrzynią
Zużycie paliwa(90/120/miasto): 6,8 / 8,8 / 12,8; 7,1 / 9,2/ 13,8 z automatyczną skrzynią

XM 2.0i cat Mk1

benzynowy, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy
Poj skokowa: 1998 ccm
Zasilanie: Motronic MP3.1
Moc max: 121 KM przy 5600 obr/min
Moment obrotowy: 170 Nm przy 4000 obr/min
0-100km/h: 11,9 sekundy ; 15 sekund z automatem
V max: 201 km/h ; 197 km/h z automatem
Zużycie paliwa(90/120/miasto): 6,3 / 8,1 / 11,5 ; 6,8 / 8,8/ 12,9 z automatem

XM Turbo CT Mk1
[typ: XU10J2TE/Z (RGY)]

benzynowy, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, turbodoładowany
Poj skokowa: 1998 ccm
Zasilanie: Motronic MP 3.2
Moc max: 143 KM przy 4400 obr/min
Moment obrotowy: 225 Nm przy 3500 obr/min
0-100km/h: 9,3 sekundy ; 11,2 sekund z automatem
V max: 215 km/h ; 208 km/h z automatem
Zużycie paliwa(90/120/miasto): 7,1 / 8,9 / 12,7 ; 7,1 / 8,9/ 14,4 z automatem

XM 3.0 V6 12v Mk 1

benyznowy, sześciocylindrowy, czterosuwowy, widlasty
Poj skokowa: 2975 ccm
Zasilanie: Bendix Fenix 3B
Moc max: 167 KM przy 5600 obr/min
Moment obrotowy: 235 Nm przy 4600 obr/min
0-100 km/h: 8,9 sekundy ; 9,9 sekundy z automatem
V max: 222 km/h; 220 km/h z automatem
Zużycie paliwa:(90/120/miasto): 7,8 / 9,6 / 15,0 ; 8,0 / 10,1 / 16,9 z automatem

XM 3.0 V6 24 v Mk 1

benyznowy, sześciocylindrowy, czterosuwowy, widlasty
Poj skokowa: 2975 ccm
Zasilanie: Bendix Fenix 4
Moc max: 200 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy: 260 Nm przy 3600 obr/min
0-100 km/h: 8,2 sekundy
V max: 235 km/h
Zużycie paliwa:(90/120/miasto): 8,2 / 10,2 / 15,9
SILNIK ZE STWIERDZONĄ WADĄ KONSTRUKCYJNĄ (niedostateczne smarowanie krzywek zaworowych)

XM 2.0i 16v Mk 2(jedyna 16 zaworówka w ofercie)

benzynowy czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy
Poj skokowa: 1998 ccm
Zasilanie: Motronic MP 5.1.1
Moc max: 133 KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 180 Nm przy 4800 obr/min
0-100km/h: 9,8 s
V max: 205 km/h ; 203 km/h z automatem
Zużycie paliwa(90/120/miasto): 5,7 / 7,4 / 11,2 ; 6,6 / 8,4 / 12,6 z automatem

XM Turbo CT Mk 1 i Mk 2
[typ: XU10J2TE (RGX)]

benzynowy, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, turbodoładowany
Poj skokowa: 1998 ccm
Zasilanie: Motronic MP 3.2
Moc max: 147 KM przy 5300 obr/min
Moment obrotowy: 235 Nm od 2500-3500 obr/min
0-100 km/h: 9,7 s ; 10,9 s z automatem
V max: 215 km/h ; 208 km/h z automatem
Zużycie paliwa(90/120/miasto): 7,1 / 8,9 / 12,7 ; 7,0 / 8,8 / 14,2 z automatem

XM 3.0 V6 12v Mk 2

benzynowy, sześciocylindrowy, czterosuwowy, widlasty,
Poj skokowa: 2963 ccm
Zasilanie: Bendix Fenix 3B
Moc max: 167 KM przy 5600 obr/min
Moment obrotowy: 235 Nm przy 4600 obr/min
0-100km/h: 8,9 s ; 9,9 s z automatem
V max: 222 km/h ; 220 km/h z automatem
Zużycie paliwa(90/120/miasto): 7,8 / 9,6/ 14,9 ; 8,8 / 10,1 / 16,9 z automatem

XM 3.0 V6 24v Mk 2

benzynowy, sześciocylindrowy, czterosuwowy, widlasty
Poj skokowa: 2963 ccm
Zasilanie: Bendix Fenix 4
Moc max: 200 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy: 260 Nm przy 4000 obr/min
0-100 km/h: 8,0 sekundy
V max: 235 km/h
Zużycie paliwa:(90/120/miasto): 8,2 / 10,2 / 15,9

XM 2.9 V6 24v Mk 2

benzynowy, sześciocylindrowy, czterosuwowy, widlasty
Poj skokowa: 2946 ccm
Zasilanie: Motronic MP7.0
Moc max: 190 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy: 267 Nm przy 4000 obr/min
0-100 km/h: 8,0 s
V max: 233 km/h
Zużycie paliwa: Brak danych

Wysokoprężne:

XM 2.1D 12v Mk 1 i Mk 2

wysokoprężny, czterocylindrowy, czterosuwowy ,rzędowy
Poj skokowa: 2138 ccm
Moc max: 82 KM przy 4600 obr/min
Moment obrotowy: 145 Nm przy 2000 obr/min
0-100 km/h: 17,6 s
V max: 176 km/h
Zużycie paliwa(90/120/miasto): 5,1 / 6,7 / 7,5

XM 2.1 TD 12 v Mk 1 i Mk 2

wysokoprężny, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, turbodoładowany
Poj skokowa: 2088 ccm
Moc max: 109 KM przy 4300 obr/min
Moment obrotowy: 230-235 Nm przy 2000 obr/min
0-100 km/h: 12,9 – 11,9 s ; 15,1-14,1 s z automatem
V max: 192 km/h; 190 km/h z automatem
Zużycie paliwa: 4,9 / 6,5 / 8,5 ; 5,4 / 7,1 / 9,7 z automatem

XM 2.5 TD 12v Mk 2

wysokoprężny, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, turbodołądowany
Poj skokowa: 2446 ccm
Moc max: 129 KM przy 4300 obr/min
Moment obrotowy: 285 Nm przy 2000 obr/min
0-100 km/h: 11,2 s
V max: 201 km/h
Zużycie paliwa: 5,1 / 6,8 / 9,2

Skrzynie biegów:

ręczne pięcio biegowe i czterobiegowy automat.(ZF 4HP18, w ostatnich V6 ZF 4HP20)

Zawieszenie:

przód/tył: samopoziomujące hydropneumatyczne

Średnica zawracania: 12,5 metra

Rozstaw osi: 2850 mm

Pojemnośc bagażnika bez rozłożonych siedzień:
455 w Berline / 720 litrów w Break

Pojemnosc zbiornika paliwa: 80 litrów w każdej wersji


3 Comments for this entry

  • ~Alicja

    Świetnym wyczerpujący temat wpis!

  • ~Robert

    To że V6 24v miał wadę smarowania to kłamstwo bezmyślnie powtarzane.Była wada lecz materiału z którego zrobiono wałki rozrządu.Były zbyt miękkie i się ścierały.Jednak citroen w porę zrobił poprawkę oraz akcję wymiany wadliwych wałków.Dlatego nie należy obawiać się tych silników!Mają już tyle lat że te wadliwe nie doczekały naszych czasów.

  • ~Heros

    Kurcze stare citroeny mi się mega podobają, ten nieco nowsze wyglądają jak wehikuł czasu. A zaś te obecnie produkowane wyglądają jak zlepek kilku marek i jest… Czy wyobrażacie sobie syna wielu ojców różnych gatunków ?

Odpowiedz

Szukasz czegoś?

Użyj poniższego formularza:

Nadal nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zostaw komentarz w notce, lub skontaktuj się z nami a zajmiemy się tym.

Blogroll

Kilka bardzo polecanych stron...